Algemene voorwaarde Voedingsdeskundige

ALGEMENE VOORWAARDEN VOEDINGSDESKUNDIGE AMMY’S DELIGHT

Artikel 1: Definities

  1. Voedingsdeskundige voor honden Ammy’s Delight, gevestigd in Roermond, Kvk nummer 51788713, is onderdeel van Ammy’s Delight. In deze algemene voorwaarden staat deze vermeld als Voedingsdeskundige
  2. Klant: Degene met wie Voedingsdeskundige Ammy’s Delight een overeenkomst is aangegaan.
  3. Partijen: Voedingsdeskundige Ammy’s Delight en Klant samen
  4. Consument: Een klant die tevens een individu is en als privé persoon handelt.

Artikel 2: Toepasselijkheid

  1. Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes, aanbiedingen, werkzaamheden, overeenkomsten en levering van diensten door of namens  Voedingsdeskundige. Levering van de koekjes vallen onder de algemene voorwaarden levering van koekjes van Ammy’s Delight
  2. Voedingsdeskundige en de Klant kunnen alleen afwijken van deze voorwaarden als dat schriftelijk is afgesproken.
  3. Voedingsdeskundige en de Klant sluiten de toepasselijkheid van de algemene voorwaarde van de Klant of van anderen uitdrukkelijk uit.

Artikel 3: Prijzen

  1. Voedingsdeskundige hanteert prijzen in euro’s, inclusief BTW eb exclusief eventuele kosten zoals administratie- en/of verzendkosten, tenzij schriftelijk anders is afgesproken.
  2. Voedingsdeskundige mag de prijzen van zijn diensten op zijn website en in andere uitingen altijd wijzigen.
  3. Voedingsdeskundige en Klant spreken voor een dienstverlening door Voedingsdeskundige een totaalbedrag als richtprijs af, tenzij schriftelijk anders is afgesproken.
  4. Voedingsdeskundige mag tot 10% van de richtprijs afwijken.
  5. Voedingsdeskundige moet de Klant op tijd laten weten waarom een hogere prijs gerechtvaardigd is, wanneer de richtprijs meer dan 10% hoger uit gaat vallen.
  6. De Klant mag het deel van de opdracht dat boven de richtprijs (vermeerderd met 10%) uitkomt laten vervallen, wanneer de richtprijs meer dan 10% hoger uit gaat vallen.
  7. Voedingsdeskundige mag de prijzen voor nieuwe overeenkomsten ten alle tijden aanpassen en voor bestaande overeenkomsten iedere 6 maanden aanpassen.
  8. Voedingsdeskundige zal prijsaanpassingen meedelen aan de Klant voorafgaand aan de ingang ervan.
  9. Een consument mag de overeenkomst met Voedingsdeskundige ongedaan maken wanneer hij het niet eens is met de prijsverhoging.

Artikel 4: Betalingen en betalingstermijnen

  1. Voedingsdeskundige mag bij het aangaan van de overeenkomst een aanbetaling tot 50% van het afgesproken bedrag verlangen.
  2. De Klant moet een betaling achteraf binnen 14 dagen na aangaan van de overeenkomst hebben voldaan.
  3. De betalingstermijnen die Voedingsdeskundige hanteert, zijn fatale betalingstermijnen. Dat betekent dat indien de Klant het afgesproken bedrag niet uiterlijk op de laatste dag van de betalingstermijn heeft betaald, hij automatisch in verzuim en in gebreke is zonder dat Voedingsdeskundige aan de klant een aanmaning hoeft te sturen of in gebreke hoeft te stellen.
  4. Voedingsdeskundige mag een levering afhankelijk stellen van onmiddellijke betaling dan wel een zekerheidsstelling eisen voor het totale bedrag van diensten.

ARTIKEL 5: GEVOLGEN TE LATE BETALING:

  1. Betaalt de klant niet binnen de afgesproken termijn, dan mag Voedingsdeskundige de wettelijke rente van 2% per maand voor niet-handelstransacties en de wettelijke rente van 8% per maand voor handelstransacties in rekening brengen vanaf de dag dat de Klant in verzuim is, waarbij een gedeelte van een maand voor een hele maand wordt gerekend.
  2. Wanneer de Klant in verzuim is, moet hij bovendien buitengerechtelijke incassokosten en eventuele schadevergoeding betalen aan Voedingsdeskundige
  3. De incassokosten worden berekend aan de hand van het Besluit vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten.
  4. Wanneer de Klant niet op tijd betaalt, mag Voedingsdeskundige zijn verplichtingen opschorten totdat de Klant heeft betaald.
  5. In geval van liquidatie, faillissement, beslag of surseance van betaling aan de zijde van de Klant, zijn de vorderingen van Voedingsdeskundige op de Klant onmiddellijk opeisbaar.
  6. Weigert de Klant zijn medewerking aan de uitvoering van de overeenkomst door Voedingsdeskundige, dan moet hij nog steeds de afgesproken prijs betalen.

Artikel 6: Recht van reclame

  1. Wanneer de Klant in verzuim is, mag Voedingsdeskundige het recht van reclame inroepen ten aanzien van de onbetaalde aan de klant geleverde diensten.
  2. Voedingsdeskundige maakt gebruik van zijn recht van reclame door een schriftelijke of elektronische mededeling aan de Klant.
  3. Zodra de Klant op de hoogte is gesteld van het ingeroepen recht van reclame, moet de Klant de betreffende producten onmiddellijk retourneren aan Voedingsdeskundige, tenzij schriftelijk anders is afgesproken.
  4. De Klant betaalt de kosten voor het terughalen of -brengen van de producten in lid 3

Artikel 7: Herroepingsrecht

  1. Een consument mag een online aankoop van een dienst binnen 14 dagen na aankoop zonder opgave van reden ongedaan maken. Dit herroepingsrecht geldt niet wanneer de consument heeft afgezien van zijn herroepingsrecht of indien met instemming van de Klant volledig worden uitgevoerd binnen de bedenktijd.
  2. De bedenktijd van 14 dagen in lid 1 begint op de dag nadat de consument een overeenkomst tot levering van een dienst heeft besloten, zodra de consument digitale producten heeft ontvangen als bijlage of download.
  3. De consument kan gebruik maken van zijn bedenktijd door een mail met dat onderwerp te sturen naar ammysdelight@gmail.com
  4. De consument is verplicht om het product binnen 14 dagen na het kenbaar maken van zijn herroepingsrecht te retourneren aan Voedingsdeskundige. Bij gebreke waarvan zijn herroepingsrecht komt te vervallen.

Artikel 8: Vergoeding retourkosten

  1. Indien de consument een beroep doet op zijn herroepingsrecht en de volledige bestelling op tijd retourneert, dan betaald de Klant de kosten daarvoor. Indien slechts een deel van de bestelling wordt geretourneerd betaalt de Klant de kosten voor.

Artikel 9: Opschortingsrecht

  1. Tenzij de Klant een consument is, doet hij hierbij afstand van het recht om de nakoming van enige uit deze overeenkomst voortvloeiende verbintenis op te schorten.

Artikel 10: Retentierecht

  1. Voedingsdeskundige kan gebruik maken van zijn retentierecht en in dat geval producten van de Klant bij zich houden, totdat de Klant alle nog openstaande rekeningen van Voedingsdeskundige heeft betaald, tenzij de Klant voor die kosten voldoende zekerheid heeft gesteld.
  2. Het retentierecht geldt ook op grond van eerdere overeenkomsten waardoor de Klant nog geld moet betalen aan Voedingsdeskundige.
  3. Voedingsdeskundige is niet aansprakelijk voor eventuele schade die de Klant lijdt vanwege het gebruik van zijn retentierecht.

Artikel 11: Verrekening

  1. Tenzij de Klant een consument is, doet hij afstand van zijn recht om een schuld aan Voedingsdeskundige te verrekenen met een vordering op Voedingsdeskundige

Artikel 12: Eigendomsvoorbehoud

  1. Voedingsdeskundige blijft eigenaar van alle geleverde producten totdat de Klant alle openstaande facturen van Voedingsdeskundige met betrekking tot een onderliggende overeenkomst heeft betaald, inclusief vorderingen vanwege het tekort schieten in de de nakoming.
  2. Tot die tijd in lid 1 kan Voedingsdeskundige gebruik maken van zijn eigendomsvoorbehoud en de zaken terugnemen.
  3. Voordat het eigendom is overgegaan op de Klant, mag de Klant de producten niet verpanden, verkopen, vervreemden of op een andere manier bezwaren.
  4. Wanneer Voedingsdeskundige gebruik maakt van zijn eigendomsvoorbehoud, dan wordt daarmee de overeenkomst ongedaan gemaakt en mag Voedingsdeskundige van de Klant schadevergoeding, gederfde winst en rente eisen.

Artikel 13: Garantie

  1. Wanneer de Klant en Voedingsdeskundige een overeenkomst met een dienstverlenend karakter zijn aangegaan, bevat deze voor Voedingsdeskundige enkel een inspanningsverplichting en dus geen resultaatsverplichting.
  2. De garantie geldt niet voor schade ontstaan door aangebrachte wijzigingen aan het product of door schade door nalatigheid of ondeskundig gebruik door de Klant.
  3. Het risico op verlies, beschadiging of diefstal van de producten die Voedingsdeskundige levert, gaat over op de klant zodra deze juridisch of feitelijk worden geleverd, althans in de macht van de Klant komen of van een derde die het product voor de Klant in ontvangst neemt.

Artikel 14: Uitvoering van de overeenkomst

  1. Voedingsdeskundige voert de overeenkomst naar beste inzicht en vermogen en volgens de eisen van goed vakmanschap uit.
  2. Voedingsdeskundige mag de afgesproken dienstverlening in zijn geheel of deels laten uitvoeren door anderen.
  3. De uitvoering van de overeenkomst gebeurt in overleg en na een schriftelijk akkoord en betaling van een eventueel voorschot door de Klant.
  4. De klant moet ervoor zorgen dat Voedingsdeskundige op tijd kan beginnen aan de uitvoering van de overeenkomst.
  5. Zorgt de Klant er niet voor dat Voedingsdeskundige tijdig kan beginnen, dan komen de daaruit voortvloeiende extra kosten voor rekening van de Klant.

Artikel 15: Informatieverstrekking door de Klant

  1. De Klant stelt alle informatie, gegevens en bescheiden die relevant zijn voor de correcte uitvoering van de overeenkomst tijdig en in gewenste vorm en op gewenste wijze beschikbaar aan Voedingsdeskundige.
  2. De Klant staat in voor de juistheid en volledigheid van de ter beschikking gestelde informatie, gegevens en bescheiden, ook indien deze van derden afkomstig zijn, voor zover uit de aard van de overeenkomst niet anders voortvloeit.
  3. Wanneer en voor zover de Klant dit verzoekt, retourneert Voedingsdeskundige de betreffende bescheiden.
  4. Stelt de klant niet, niet tijdig of niet behoorlijk de door Voedingsdeskundige redelijkerwijs verlangde informatie, gegevens of bescheiden beschikbaar en loop de uitvoering van de overeenkomst hierdoor vertraging op, dan komen de daaruit voortvloeiende extra kosten en extra uren voor rekening van de Klant.

Artikel 16: Opzeggen dienst voor onbepaalde tijd

  1. De Klant kan een overeenkomst voor een dienst voor onbepaalde tijd opzeggen met een opzegtermijn van 1 maand.
  2. Een Consument mag een overeenkomst voor een dienst voor onbepaalde tijd opzeggen met een opzegtermijn van 1 maand.

Artikel 17: Intellectueel eigendom

  1. Voedingsdeskundige behoudt alle intellectuele eigendomsrechten op alle ontwerpen, tekeningen, geschriften, dragers met gegevens of andere informatie, offertes, afbeeldingen, schetsen en/of modellen, tenzij anders is schriftelijk afgesproken.
  2. De Klant mag de intellectuele eigendomsrechten in lid 1 niet zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Voedingsdeskundige aan anderen tonen, ter beschikking stellen of op een andere manier gebruiken.

Artikel 18: Boetebeding

  1. Wanneer de Klant het artikel over geheimhouding of intellectueel eigendom overtreedt, dan moet hij aan Voedingsdeskundige voor elke overtreding een onmiddellijk opeisbare boete betalen.
  2.  Is de Klant consument dan bedraagt de boete in lid 1: 1.000 euro.
  3.  Is de Klant geen consument dan bedraagt de boete in lid 1: 5.000 euro.
  4. Daarnaast moet de Klant een bedrag van 5% van toepasselijke bedrag in lid 2 of 3 betalen voor elke dag dat die overtreding voortduurt.
  5. De Klant moet de boete in lid 1 betalen zonder dat een ingebrekestelling of gerechtelijke procedure nodig is. Ook hoeft er geen sprake te zijn van schade.
  6. Voedingsdeskundige mag naast de boete in lid 1 ook een schadevergoeding eisen van de klant.

Artikel 19: Vrijwaring

  1. De Klant vrijwaart Voedingsdeskundige tegen alle aanspraken van anderen die verband houden met de door Voedingsdeskundige geleverde producten en/of diensten.

Artikel 20: Klachten

  1. De Klant moet een door Voedingsdeskundige verleende dienst zo snel mogelijk onderzoeken op eventuele tekortkomingen.
  2. Beantwoordt een verleende dienst niet aan dat wat de Klant redelijkerwijs mocht verwachten, dan moet de Klant Voedingsdeskundige daarvan op de hoogte te stellen binnen 1 maand na het vaststellen van de tekortkoming.
  3. Een consument moet uiterlijk binnen 2 maanden na het vaststellen van de tekortkoming Voedingsdeskundige hiervan op de hoogte stellen.
  4. De Klant geeft daarbij een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekortkoming, zodat Voedingsdeskundige hierop gepast kan reageren.
  5. De Klant moet aantonen dat de klacht betrekking heeft op een overeenkomst tussen de Klant en Voedingsdeskundige.
  6. Wanneer een klacht gaat over lopende werkzaamheden, dan kan de Klant niet eisen dat Voedingsdeskundige andere werkzaamheden gaat verrichten dan is afgesproken.

Artikel 21: Ingebrekestelling

  1. De Klant moet een eventuele ingebrekestelling schriftelijk kenbaar maken aan Voedingsdeskundige.
  2. De Klant is ervoor verantwoordelijk dat zijn ingebrekestelling Voedingsdeskundige ook daadwerkelijk op tijd bereikt.

Artikel 22: Aansprakelijkheid Klant

  1. Wanneer Voedingsdeskundige een overeenkomst aangaat met meerdere Klanten, is ieder van hen hoofdelijk aansprakelijk voor het nakomen van de afspraken in die overeenkomst.

Artikel 23: Aansprakelijkheid

  1. Voedingsdeskundige is alleen aansprakelijk voor schade die de Klant lijdt wanneer die schade is veroorzaakt door opzet of bewuste roekeloosheid.
  2. Wanneer Voedingsdeskundige aansprakelijk is voor schade, dan geldt dat alleen voor directe schade die verband houdt met de uitvoering van een onderliggende overeenkomst.
  3. Voedingsdeskundige is niet aansprakelijk voor indirecte schade zoals gevolgschade, gederfde winst of schade aan derden.
  4. Wanneer Voedingsdeskundige aansprakelijk is, is deze aansprakelijkheid beperkt tot het bedrag dat door een gesloten (beroeps)aansprakelijkheidsverzekering wordt uitbetaald. Is er geen verzekering gesloten of wordt geen schadebedrag uitgekeerd, dan is de aansprakelijkheid beperkt tot het (gedeelte van het) factuurbedrag waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft.
  5. Alle afbeeldingen, foto’s, kleuren, tekeningen, omschrijvingen op de website of in een catalogus zijn slechts indicatief en kunnen niet leiden tot enige vergoeding, ontbinding of opschorting.
  6. Voedingsdeskundige kan in geen enkel geval aansprakelijkheid accepteren in relatie tot de gezondheid van een hond of ander huisdier. Bij gezondheidsproblemen dient de Klant ten alle tijden een dierenarts in te schakelen.

Artikel 24: Vervaltermijn

  1. Elk recht van de Klant op schadevergoeding van Voedingsdeskundige vervalt 12 maanden na de gebeurtenis waaruit de aansprakelijkheid direct of indirect voortvloeit. Hiermee wordt niet uitgesloten het bepaalde in artikel 6:89 BW.

Artikel 25: Ontbinding

  1. De Klant mag de overeenkomst ongedaan maken wanneer Voedingsdeskundige toerekenbaar tekortschiet in de nakoming van zijn verplichtingen, tenzij deze tekortkoming de ontbinding niet  rechtvaardigt vanwege haar bijzondere aard of geringe betekenis.
  2. Is de nakoming van de verplichtingen door Voedingsdeskundige nog mogelijk, dan kan ontbinding pas plaatsvinden nadat Voedingsdeskundige in verzuim is.
  3. Voedingsdeskundige mag de overeenkomst met de Klant ongedaan maken, wanneer de Klant zijn verplichtingen uit de overeenkomst niet volledig of niet tijd nakomt dan wel wanneer Voedingsdeskundige kennis heeft genomen van omstandigheden die hem goede grond geven om aan te nemen dat de Klant zijn verplichtingen niet zal nakomen.

Artikel 26: Overmacht

  1. In aanvulling op artikel 6:75 BW geldt dat een tekortkoming van Voedingsdeskundige door de de Klant niet aan Voedingsdeskundige kan worden toegerekend wanneer er sprake is van overmacht.
  2. Onder de overmacht situatie in lid 1 valt onder meer ook:
  3. Een noodtoestand zoals een burgeroorlog of een natuurramp
  4. Wanprestatie of overmacht van toeleverancier, bezorgers of anderen
  5. Stroom-, elektriciteits-, internet-, computer- of telecomstoringen
  6. Computervirussen
  7. Stakingen
  8. Overheidsmaatregelen
  9. Vervoersproblemen
  10. Slechte weeromstandigheden
  11. Werkonderbrekingen
  12. Wanneer zich een overmacht situatie voordoet waardoor Voedingsdeskundige 1 of meer verplichtingen naar de Klant niet kan nakomen, dan worden die verplichtingen opgeschort totdat Voedingsdeskundige kan nakomen
  13. Vanaf het moment dat een overmacht situatie ten minste 30 kalenderdagen heeft geduurd, mogen zowel de Klant als Voedingsdeskundige de overeenkomst schriftelijk in zijn geheel of deels ongedaan maken.
  14. Voedingsdeskundige hoeft in een overmacht situatie geen vergoeding aan de Klant te betalen, ook niet wanneer Voedingsdeskundige hiervan voordeel heeft.

Artikel 27: Wijziging overeenkomst

  1. Wanneer het voor de uitvoering ervan nodig is om een gesloten overeenkomst te wijzigen, kunnen de Klant en Voedingsdeskundige de overeenkomst aanpassen.

Artikel 28: Wijziging algmene voorwaarden

  1. Voedingsdeskundige mag deze algemene voorwaarden wijzigen
  2. Wijzigingen van ondergeschikt belang mag Voedingsdeskundige altijd doorvoeren.
  3. Ingrijpende wijzigingen zal Voedingsdeskundige zoveel mogelijk vooraf bespreken met Klant
  4. Een consument mag bij een ingrijpende wijziging van de algemene voorwaarden de onderliggende overeenkomst opzeggen

Artikel 29: Overgang van rechten

  1. De Klant kan geen rechten uit een overeenkomst met Voedingsdeskundige aan anderen overdragen zonder schriftelijke toestemming van Voedingsdeskundige
  2. Deze bepaling geldt als een geding met goederenrechtelijke werking zoals in artikel 3.83 Lid 2 BW

Artikel 30: Gevolgen nietigheid of vernietigbaarheid

  1. Wanneer 1 of meerdere bepalingen van deze algemene voorwaarden nietig over vernietigbaar blijken, dan heeft dit geen invloed op de overige bepalingen van deze voorwaarden.
  2. Een bepaling die nietig of vernietigbaar is, wordt in dat geval vervangen door een bepaling die het dichts in de buurt komt van wat Voedingsdeskundige bij het opstellen van de voorwaarden op dat punt voor ogen had.

Artikel 31: Toepasselijk recht en bevoegde rechter

  1. Op deze algemene voorwaarden en iedere onderliggende overeenkomst tussen de Klant en Voedingsdeskundige is Nederlands recht van toepassing
  2. De rechter in het arrondissement van de vestigingsplaat van Voedingsdeskundige is exclusief bevoegd om kennis te nemen van eventuele geschillen tussen de Klant en Voedingsdeskundige tenzij de wet iets anders bepaalt.

Artikel 32: Aanvullende voorwaarden

  1. Het annuleren van een afspraak dient uiterlijk 48 uur van te voren via e-mail door de Klant te worden doorgegeven. Indien er later wordt geannuleerd zal het volledige bedrag worden gefactureerd i.v.m. gestarte voorbereidingen en het niet meer kunnen invullen van de gereserveerde tijd.
  2. Het verplaatsen van een afspraak dient uiterlijk 24 uur van te voren worden doorgegeven. Omdat de voorbereidingen al zijn gestart kan de verplaatste afspraak vervolgens niet alsnog kosteloos geannuleerd worden, maar zal het volledige bedrag worden gefactureerd.
  3. Voedingsdeskundige kan geen garantie geven op bepaalde resultaten van een advies. De resultaten zijn afhankelijk van vele zichtbare en onzichtbare factoren in het hondenlichaam en zijn daarnaast ook afhankelijk van de inzet van de klant en hond. Voedingsdeskundige zet zich ten alle tijden in om tot een goed resultaat te komen, maar hier worden geen garanties in gegeven.
  4. Voedingsdeskundige kan niet garanderen dat eventuele geadviseerde voedingen of supplementen worden toegelaten in de hondensport. Bepaalde middelen staan op een “dopinglijst” en gebruik van deze middelen is in de hondensport niet toegestaan. Wij adviseren deze middelen nooit en te nimmer om prestaties voor de sport te verbeteren maar enkel voor de gezondheidsvoordelen hiervan. Indien een hond wordt ingezet voor sport zal de Klant zelf moeten onderzoeken of de geadviseerde middelen gebruikt mogen worden.
  5. Een herhaal consult kan enkel gebruikt worden als een voedingsconsult is afgenomen, voor dezelfde hond met betrekking tot dezelfde gezondheidsklacht. Boor een andere hond of (combinatie met) andere gezondheidsklachten dient opnieuw een voedingsconsult te worden afgenomen.’
  6. Voedingsdeskundige benadrukt nadrukkelijk dat alle gegeven adviezen persoonlijk zijn en enkel alleen bedoeld zijn voor de hond waarvoor het advies is opgesteld. Het is niet toegestaan adviezen te delen, te verspreiden op social media of als tip voor andere huisdiereigenaren te geven. Omdat de adviezen persoonlijk zijn, voor de specifieke hond en situatie waar het advies voor is opgesteld, is het mogelijk dat dit bij een andere hond totaal niet passend of zelfs gevaarlijk is.
  7. De Klant blijft ten alle tijden zelf verantwoordelijk voor de gezondheid van zijn/haar hond. Een voedingsadvies vervangt nooit het advies van een dierenarts. Bij gezondheidsproblemen dient ten alle tijden een dierenarts te worden geraadpleegd.
  8. De Klant is verantwoordelijk om Voedingsdeskundige alle volledige en correcte gegevens die nodig zijn voor het opstellen van een advies te geven.

Opgesteld 14 juli 2024